"Sportrepülésnek nevezik, de több mint sport. Egy folyton
megújuló győzelem, ami a röghöz kötöttségéből szabadulni akaró ember évezredes
küzdelmét koronázza, megnyitva előtte egy ország határait, melynek tengere az
ég, bércei a felhőtornyok, lavinája a zivatar."
Dr. Szent-Györgyi Albert
Nobel-díjas orvos, biológuskutató, a C-vitamin felfedezője.
Keskeny, hosszú szárnyak, szivar alakú törzs, plexi pilótafülke.
Az eget szemlélve, gyakran feltűnhetnek a magasban ezek a gépek, és ha alább szállnak,
fel is lehet őket ismerni. Vitorlázók. Hangtalanul suhannak hol a felhők
között, hol a tiszta égbolton, néha mélyre süllyednek, néha pedig az űrig
emelkednek. S közben termikekre, felfelé áramló léghullámokra vadásznak.
Erőforrás nélküli légi jármű - írja a szakszótár. Mai alakja
akkor kezdett kialakulni, amikor megfejtették a fellegek közötti nagy erejű
felhajtóerő dinamikáját.
Akkoriban mindössze néhány száz métert sikerült megtenniük a nagyobbrészt fából
készült gépeknek. Mára a felgyülemlett sok-sok tapasztalatnak és a rohamos
ütemben fejlődő technikának köszönhetően több ezer kilométert is lehet
teljesíteni vitorlázógéppel, és ehhez elegendő néhány óra is. A szerkezetek
akár öt-hatezer méter magasra is felemelkednek a léghullámok hátán, és 200-300
kilométert is megtesznek óránként. Tömegük, méretüktől és anyaguktól függően
150-400 kilogramm között változik. Faépítésű gépeket ma már nem gyártanak, de a
régiek közül még sok használatban van. Ma a modern tervezés anyagai a műanyag
(üvegszálas epoxi) és az igen rugalmas kevlár. A nálunk legelterjedtebb gép, a
kétüléses R26 SU GÓBÉ, amit Rubik Ernő a
bűvöskocka feltalálójának édesapja tervezett 1967-ben. Ez nagyobbrészt az
akkoriban igen divatos alumíniumból készült, üres tömege 220 kilogramm és
legmagasabb sebessége 190 km/h. A gép ahhoz képest, hogy kétszemélyes, igen
könnyűnek számít.
Mivel a vitorlázórepülő hajtómű nélküli szerkezet, önerőből
felemelkedni nem tud. Erre a célra csörlőt vagy vontatógépet használnak. Csörlő
esetén egy nagy teljesítményű motor gyorsítja fel a gépeket annyira, hogy
felemelkedjenek a kifutópályáról, majd körülbelül 70 fokos szögben a vontató
huzal önműködően leold. Ez a felszállás az olcsóbbik típus.
A vontatógép egy kis motoros repülő, egy légi "traktor":
lassú, de erős járgány. Ez adott magasságig felhúzza a vitorlázót, majd
elengedi. Ennek ára magasabb költségű..
A tájékozódás elengedhetetlen felszerelése a tájoló
meg a térkép, és most már a GPS (műholdas helyzet-meghatározó). A műszerfal
nélkülözhetetlen eszköze a barométer, a magasság- és a sebességmérő, a
süllyedést mutató variométer és a csúszásjelző. Ez a fordulások helyességét
jelzi, egy speciális golyó vagy egy egyszerű cérnaszál is elláthatja a
feladatot. Ha a forduláskor a golyó vagy a cérna kitér, akkor a pilóta rosszul
hajtotta végre a gyakorlatot. Minden ülésbe be kell építeni egy ejtőernyőt is.
Négyezer méter felett szükséges kellék még a légzőkészülék, nyolcezer méter
körül pedig már a magasnyomású ruha is.
Lentről szemlélve, ki hinné, hogy odafent a felhők között
léteznek olyan erők, melyek egy jól megformált, hajtómű nélküli tárgyat képesek
sok száz, ezer kilométer távolságra is elröpíteni. Először a repülés hőskorában
próbáltak erőforrás nélküli szerkezetekkel eltávolodni a földtől, azonban akkor
még csak az ég tudta, milyen lehetőségek rejlenek odafönn.
Az I. világháború után Németországban kezdődtek nagyszabású
kutatások a motor nélküli repülésben. Mivel a háborút lezáró egyezmények
megtiltották a vesztes ország számára, hogy hagyományos gépeikkel
felszálljanak, vitorlázógépeket építettek. A németek azóta is a fejlesztések
élén állnak. Rájöttek, hogy nem csak siklórepülést (gépi erő nélküli repülést)
lehet végezni, hanem az úgynevezett termikek vagy a magasabb hegyek ormain
megtörő és felfelé áramló szelek hátán elképesztő magasra is fel lehet
emelkedni. Azaz lehetséges vitorlázni a levegőben. Ezt gépi erő nélkül
megvalósított, magasságvesztés nélküli repülésnek nevezzük. Hogy a repülő minél
tovább fennmaradhasson, a Napra és jó szélre van szükség. És persze a pilóta
szakértelmére is: fel kell ismernie a szemmel láthatatlan termikeket,
légáramlatokat, illetve jól kell tájékozódnia a rendelkezésére álló műszerekkel
(iránytű, GPS - műholdas helyzet-meghatározó -, magasság- és sebességmérő,
variométer, csúszásjelző).
Miután a vontatógépről vagy a csörlőről leakad a
pilóta, már csak saját tudására, a műszereire és a természet erőire
hagyatkozhat. Fel kell ismernie, és értelmeznie kell az időjárás jelenségeit.
Ha jól használja ki a légáramlatokat, és megfelelően tudja kezelni a gépet,
hihetetlen teljesítményekre lehet képes. Egy jó gép akár kettő-háromszáz
kilométert is megtehet óránkét, felemelkedhet - az időjárástól függően - akár
az űrbe, és egyetlen felszállással eljuthat ezer-kétezer kilométerre is. Az
ezer kilométeres távolsági álomhatárt először Al Parker lépte át 1964-ben,
azóta - köszönhetően a technika fejlődésének is - újabb és újabb rekordok
születnek és dőlnek meg. A kétszemélyes típusok lehetővé teszik, hogy olcsón és
különösebb képzés nélkül, bárki kipróbálhassa a repülést. Viszonylagos
olcsósága mellett, előnyére szól még, hogy a hajtóművek zaja nem zavarja a
nyugalmat és a tájban való elmerülést, gyönyörködést sem. Ám sokan éppen attól
idegenkednek, hogy a szerkezetet és a biztonságérzetet emelő motorok nincsenek
beépítve, úgy érzik, ki vannak szolgáltatva a természet kénye-kedvének.
A vitorlázógépek már a húszas években elkezdtek a polgári repülésben szolgálni,
és a sportággá fejlődés ideje is gyorsan bekövetkezett. A sportgépek mellett,
ma már teherhordó vitorlázókat is készítenek. A fejlesztésben élenjáró németek
nyomására a vitorlázás az olimpiai játékok műsorába is felkerült egy
alakalommal a két világháború között. A sportrepülések célja az lett, hogy a
pilóta megtegyen egy bizonyos távolságot, áthaladjon kijelölt területek felett,
a legtovább fenn maradjon, avagy a kijelölt távolságot ő teljesítse a
leggyorsabban.
Amennyiben valakinek megtetszik a vitorlázórepülés,
és nem csak utasként, hanem pilótaként is repülni akar, keresse fel a Pipishegyi repülőtérem üzemelő Repülőklub
Gyöngyöst és iratkozzon be egy tanfolyamra. A kiképzés során először elméleti
vizsgát kell tennie, majd ezután következhet a gyakorlat. Először csak
másodpilótaként, majd egyre inkább egyedül emelkednek a leendő vitorlázók. Első
vizsgájuk ("B") során egy talaj menti siklást mutatnak be. A
"C" vizsga alkalmával már termikben repülnek, és legalább tíz percet
a levegőben kell tölteni. A vitorlázórepülő szakszolgálati engedélyt a
"D" (ezüstkoszorú) vizsgával lehet megszerezni, ezután már
hivatalosan is pilóta lesz a növendékből. A legmagasabb osztály az
"F" kategória, azaz a gyémántkoszorú; ennek elnyeréséhez 300
kilométeres céltávrepülést, 500 kilométeres távrepülést és 5000 métereses
magasság repülést kell bemutatni.